+31 88 20 80 810 info@levanimo.nl
Selecteer een pagina

Mindfulness in de klas

Mindfulness is hot! Je kunt er niet meer omheen, overal waar je kijkt, kom je het tegen. In de sportschool, op tv, op je werk en steeds vaker ook in de klas. Maar wat is het eigenlijk en waarom is het zo goed voor je? In dit blog krijg je antwoord op die vragen en krijg je bovendien praktische tips over hoe je mindfulness kunt inzetten in je klas.

Wat is mindfulness?
We kennen allemaal het beeld van iemand die nogal zweverig naar een voorwerp kijkt, een voorwerp proeft of heel goed luistert naar de geluiden om zich heen. Maar waarom is het nodig dat je even helemaal stil staat en focust op één ding? Jon Kabat-Zinn heeft een geeft daar met zijn definitie over mindfulness antwoord op:  “paying attention in a particular way: on purpose, in the present moment, and nonjudgementally”. Hij zegt dus eigenlijk dat het gaat om bewust je aandacht geven in het hier en nu en dat zonder oordeel. Klinkt allemaal heel leuk maar hoe doe je dat? Bekende technieken als yoga en meditatie zijn hiervoor uitermate geschikt. Daar leer je door bepaalde oefeningen je ‘monkey-mind’ te observeren in plaats er altijd naar luisteren. Dan mag je gewoon even zijn, in plaats van altijd maar iets doen.

Voordelen van mindfulness
Wie regelmatig mindfulness beoefent in zijn dagelijks leven, zal de effecten ongetwijfeld gaan merken. Het wordt pas echt leuk als mensen in je omgeving zien dat je verandert, dat je rustiger bent, dat je beter kunt luisteren of dat je simpelweg gelukkiger bent. Brown & Ryan hebben wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness en het blijkt dat het beoefenen van mindfulness zorgt voor een groter gevoel van autonomie, een groter positief gevoel en minder vaak een negatief gevoel. Bovendien blijken mensen die mindfulness beoefenen beter in staat te zijn zichzelf te reguleren. Je voelt er dus niet alleen beter en gelukkiger door, je kunt jezelf ook beter beheersen en betere keuzes maken. En als je voor de klas staat, wil je niets liever dan dat je kinderen gelukkiger worden én dat ze betere keuzes maken. Dat helpt hen verder in het leven, maar geeft jou ook meer vrijheid om je tijd te besteden zoals jij dat belangrijk vindt. In een klassensituatie leidt regelmatige beoefening van mindfulness o.a. tot meer rust, hogere concentratie en minder pestgedrag.

Mindfulness bij kinderen
Waar volwassenen met mindfulness-methodes als meditatie proberen om los te raken van hun ego en van een afstand objectief en niet-oordelend naar zichzelf te kijken, wil je dat bij jonge kinderen zeker nog niet doen! Jonge kinderen zijn nog volop in ontwikkeling, zo ook de ontwikkeling van hun ego. Je wilt kinderen dus niet leren om afstand te nemen van iets dat ze nog niet ontwikkeld he

bben. Je kunt ze wel leren om meer bewust te voelen en momenten van ontspanning te laten ervaren. Een mooie manier om dat te doen is met behulp van kinder-meditaties of kinder-yoga.

Mindfulness in de klas
Met slechts een paar minuten mindfulness per dag kun jij een grote impact hebben op het geluksniveau van de kinderen in jouw klas. Ideale momenten hiervoor zijn de start van de dag, lesovergangen, voor of na de pauze of als je merkt dat je klas even een energizer nodig heeft.

Lees een verhaal voor uit de Wens-ster of doe een yoga-houding speciaal ontwikkeld voor kinderen. Als praktisch voorbeeld staat hiernaast een foto van een van de ademhalingskaartjes van Heleen Purperhart. Je hoeft het alleen maar te lezen en samen met je klas te doen. Ga het proberen en je zult zien welk effect het heeft op je kinderen, maar zeker ook op jezelf!

P.S. Het plaatje bij dit blog is van “Buddha Doodles”. Super leuk om elke week een andere in je klas te hangen en daar tijdens de kring even over te praten 😉

 

%d bloggers liken dit: